Diş Sıkma (Bruksizm) ve Eklem Rahatsızlıkları Tedavisi

Diş sıkma, gıcırdatma (bruksizm) rahatsızlığı, parafonksiyonel aktivitelerde en sık rastladığımız rahatsızlıktır. Bu durum hastalarda kimi zaman ağrı ile kimi zaman ağrı olmaksızın çıkan eklem sesleri gibi şikayetler oluşturmaya başlar. Artan parafonksiyonel aktiviteler yani olağan fonksiyon dışı hareketlerle ortaya çıkan ekstra yük nedeniyle eklem bölgesindeki ligamentlerde zamanla tahribat oluşmaktadır. Temporomandibular eklem, çiğneme fonksiyonunu gerçekleştirdiğimiz hareketin gerçekleştiği eklemdir. Dişlerin okluzal (ısırma) yüzeylerinde zamanla aşınmalar meydana gelir, bu aşınma tipine atrizyon adı verilir ve yüz dikey boyutunda kayıp görülebilmektedir. Eklem bölgesinde ve/veya çevre çiğneme kaslarında özellikle sabah erken saatlerde artmış ağrı ile karakterize bir tablodur. Kas iskelet sisteminin parafonksiyonel aktiviteleri içinde diş aşınması; periodontal doku hasarı, eklem ve kas hasarına yol açması nedeniyle en zararlısı olarak kabul edilir.

Diş sıkma sonucunda atrizyon nedeniyle okluzal kuvvete maruz kalan dişlerde zamanla kısalmış kron görüntüsü ve “gummy smile” oluşur. Azalan dikey boyut ise çene-burun ucu mesafesinin azalmasına ve bireylerde olduğundan daha yaşlı bir profil görünümü oluşmasına neden olur.

diş sıkma tedavisi ankara

Eklem rahatsızlığının boyutuna ve zarar görmüş anatomik yapıların türüne göre tedavi planlaması yapılır. Tedavi süreci ve şekli, kısa ve uzun süreli kullanım gerektiren splintlerle belirlenir. Eklem rahatsızlığı görülen bireylere uzun vadede gece uyurken kullanabilecekleri protetik bakış açısıyla hazırlanmış koruyucu gece plağı uygulanmalıdır. Aşınmaya bağlı dikey boyut kaybı olsun veya olmasın koruyucu gece plağı uygulaması parafonksiyonel alışkanlıkların kırılması, diş aşınmasının önlenmesi ve eklemin en ortopedik pozisyonda idame edilmesi açısından çok kıymetlidir.

Dikey boyut kaybı görülen hastalarda ise aşamalı olarak dikey boyut arttırılması, dişlerin daha iyi fonksiyon ve estetik sağlamak amacıyla restore edilmesi gerekmektedir. Her hastada kullanılacak dikey boyut arttırma yöntemi ve daimi restorasyon tipi farklılık gösterebilmektedir. Bu nedenle klinik şartlarda detaylı inceleme ve analiz yapılarak tedavinin belirlenmesi gerekir.